Тема 2. ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПОЛІТИЧНОЇ ДУМКИ
Досліджуючи політологічне надбання нашої цивілізації, можна не без здивування переконатися, що за кілька тисячоліть свого існування як зорганізованої світової спільноти людство віднайшло не так уже й багато моделей політичного розвитку і форм своєї внутрішньої структурної побудови та організації.
1.1. ПОЛІТИКО-ПРАВОВА ДУМКА СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ (VI ст. до н.е. - V ст.н.е.)
На першому етапі становлення держави, коли знання про витоки держави і влади ще не були узагальнені, їхньою основною формою були політичні міфи. Наприклад, в одному з "Текстів пірамід" (2700-2400 рр. до н.е.) йдеться про те, що єгипетський фараон Непі народився від шлюбу бога сонця і смертної жінки. Таким чином, він є спадкоємцем бога. Аналогічні версії походження влади і у політичних міфах Еллади. Отже, боги були у давніх єгиптян і греків безпосередніми володарями у заснованих ними державах. Божественне походження влади зафіксоване і в "Законі Ману" (Стародавня Індія), де закріплено священність не тільки царської влади, а й усієї соціальної структури давньоіндійського суспільства.
3 накопиченням знань про політичне життя суспільства міфологічне тлумачення сутності останнього поступово раціоналізується. Цей процес знайшов своє відображення у формі зороастризму, який у VII ст. до н.е. був дуже поширений у Стародавній Персії. Згідно з цим вченням виправдовувалася практика східного деспотизму, одноосібної влади правителя. Корисним буде і знайомство з політичними парадигмами Стародавнього Китаю.
Китайський мислитель Конфуцій (551-479 рр. до н.е.) висунув патріархально-патерналістську концепцію держави. Він трактував її як велику родину, влада імператора ("сина неба") виступала аналогом влади батька, а відносини правителів і підданих - як родинні відносини старших і молодших.
Конфуціанство заперечувало участь народу в управлінні державою, проте пропагувало громадянський мир і злагоду і стверджувало, що сенс і ціль державної політики полягають у тому, щоб впроваджувати етичні принципи вчителя у життя. Поступово воно стало впливовою політичною течією, а в II ст. до н.е. - навіть офіційною ідеологією і державною релігією.
Як противага конфуціанству виникла доктрини Мо-цзи (479-400 рр. до н.е.) вважав, що верховна влада мусить належати народу, а держава виникає на основі суспільного договору.
Разом з тим у китайській політичній думці виникла ідеологія легізму (IV - III ст. до н.е.). Суть цієї доктрини, полягає у відкиданні гуманності і справедливості у політиці за рахунок абсолютизації інтересів держави. (Слабкий народ - означає сильна держава. Ослаблення народу - головне завдання держави" - основний постулат легізму.
Прибічником правління аристократів крові ("благородних") був Фєогнід Мегарський (УІ-У ст. до н.е.), і Геракліт (VI - V ст. до н.е.), вони виступали за аристократичне правління нової знаті - власників.
Платон (427-347 рр. до н.е.) у працях "Політик", "Держава", "Закони" (147) та Арістотелем (384-322 рр.до н.е.) - "Політика", "Велика етика", "Афінська політія". Зібрали величезну кількість даних про конституційний лад грецьких держав-полісів.
Піддаючи критиці крайню демократію, де верховна влада, належить демосу, а не закону, Арістотель виявив себе прихильником цензової демократії, що мала б поєднуватися на примиренні багатих і бідних і пануванні законів.
Найкращою формою держави Арістотель вважав "політію", яка мусить об'єднати у собі переваги олігархії і демократії. "Політія" - "середня" форма держави, в якій панує "середній" клас та поміркованість, а по суті - ідеологія центризму.
Феномен полісу, який виник у VIII - VII ст. до н.е., пов'язують з широким вжитком писаних законів і рівності громадян полісу перед законом, що стало підставою, зокрема, для грецької демократії.
Принцип республіканізму, що й нині досить поширений у політичній практиці сучасного світу, полягав у виборності всіх посад, звітності посадових осіб та обмеженості їх перебування біля влади, а також використання с...